praktijkinformatie

crisis
Wanneer er sprake is van een psychiatrisch noodgeval kunt u contact met de praktijk opnemen en zal ik op werkdagen binnen uiterlijk 24 uur contact met u opnemen. Wanneer er sprake is van een acute situatie die niet zolang kan wachten of wanneer de crisis plaatsvindt buiten kantoortijd kunt u zich wenden tot uw huisarts (of huisartsenpost) die zo nodig de crisisdienst kan consulteren.
   
afspraak annuleren
Graag verzoek ik u wanneer u een afspraak wilt annuleren dit uiterlijk 24 uur voor deze afspraak bij mij kenbaar te maken, anders ben ik genoodzaakt u daarvoor 50 euro in rekening te brengen. Dit bedrag kunt u niet terugvorderen bij uw verzekeraar.
 
klachten of geschillen
Indien u klachten heeft kunt u die het beste eerst met mij bespreken. Wanneer de klachten naar uw mening niet naar tevredenheid worden besproken kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Hiervoor doe ik een beroep op de regeling van mijn beroepsvereniging, de NVvP. In het klachtenreglement leest u precies wat u kan verwachten van de klachtenfunctionaris en de bemiddeling bij klachten. U kunt de klachtenfunctionaris bereiken door het sturen van een e-mail naar klachtenfunctionaris@nvvp.net. Vermeldt u in de mail in ieder geval ook uw telefoonnummer, zodat de klachtenfunctionaris contact met u op kan nemen voor een gesprek.
U kunt het klachtenreglement ter inzage bij mij opvragen of vinden in de wachtkamer van de praktijk.
Wordt uw klacht, ook met bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet of onvoldoende opgelost, dan kan u de klacht tevens voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie die een bindende uitspraak doet. Hiervoor ben ik aangesloten bij de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken in Den Haag.
De geschillencommissie is schriftelijk of digitaal te benaderen, via onderstaand adres: Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
www.degeschillencommissie.nl
(via de Geschillencommissie Zorg wordt u naar de Geschillencommissie Vrijgevestigde ggz-praktijken
geleid).  
 
interne incidenten
Mijn praktijk heeft een interne procedure voor het veilig melden van een incident, waarbij ik ben aangesloten bij VvAA Platform Veilig Incidenten melden. 

recht op privacy en informatie
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie. De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer.
Wat verandert er?
De AVG versterkt de positie van de betrokkenen (de mensen van wie gegevens worden verwerkt). Zij krijgen nieuwe privacyrechten en hun bestaande rechten worden sterker. Organisaties die persoonsgegevens verwerken krijgen meer verplichtingen. De nadruk ligt –meer dan nu –op de verantwoordelijkheid van organisaties om te kunnen aantonen dat zij zich aan de wet houden.
Hierover informeer ik patienten die zich aanmelden bij mijn praktijk schriftelijk en mondeling en heb ik een privacy statement. Hieronder vindt u daarvan de integrale tekst:
privacy statement 
Inleiding 

Fiselier Praktijk voor Psychiatrie, gevestigd te Sint Bernulphusstraat 13a1 te Oosterbeek en ingeschreven in het register van de Nederlandse kamer van Koophandel onder 53403533, hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens en gaat daarom zorgvuldig met uw gegevens om. In deze verklaring vindt u een beschrijving van welke persoonsgegevens Fiselier Praktijk voor Psychiatrie van u verwerkt, voor welke doeleinden, hoe met deze gegevens wordt omgegaan en welke rechten u in dat kader heeft. 
Persoonsgegevens

Fiselier Praktijk voor Psychiatrie verzamelt en verwerkt van u de volgende gegevens die tot uw persoon kunnen herleiden:
NAW gegevens
overige persoonskenmerken (geslacht, geboortedatum)
communicatiegegevens (telefoon, e-mail)
administratiegegevens (zorgverzekeraar)
bijzondere persoonsgegevens (etnische afkomst, religieuze opvatting, seksuele geaardheid, BSN-nummer)
medische gegevens
Doeleinden, verwerkingsgronden en verstrekking aan derden

Voor een goede psychiatrische behandeling is het noodzakelijk dat Fiselier Praktijk voor Psychiatrie een medisch dossier aanlegt en bijhoudt. Het dossier bevat (noodzakelijke en zo beperkt mogelijk) aantekeningen over uw gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen. Ook worden in het dossier de voor uw behandeling noodzakelijke gegevens opgenomen die Fiselier Praktijk voor Psychiatrie elders, bijvoorbeeld bij een andere medisch specialist, het ziekenhuis of bij de bedrijfsarts met uw toestemming heeft opgevraagd. 
Omgekeerd kunnen gegevens uit uw dossier wordt verstrekt aan andere hulpverleners. Zo kunnen bij een verwijzing bijvoorbeeld gegevens aan een medisch specialist, huisarts of apotheker worden verstrekt, tenzij u daar uitdrukkelijk bezwaar tegen maakt. Ook kunnen gegevens worden gebruikt voor waarneming/vervanging of voor intercollegiale toetsing. 

Een beperkt aantal gegevens uit uw dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie en accountantscontrole. Ook worden gegevens uit uw dossier aan derden verstrekt als dat wettelijk of contractueel is voorgeschreven (o.a. zorgverzekeraars). Met zogeheten verwerkers van persoonsgegevens, heeft Fiselier Praktijk voor Psychiatrie een verwerkersovereenkomst gesloten waarin afspraken zijn gemaakt om de beveiliging van uw persoonsgegevens te waarborgen.
Als Fiselier Praktijk voor Psychiatrie uw gegevens wil gebruiken voor een ander doel dan hierboven is aangegeven, dan wordt u daarover geïnformeerd en is uw toestemming nodig. Uw toestemming is bijvoorbeeld nodig als uw gegevens worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek of statistiek. Uw toestemming is niet nodig als gegevens worden gebruikt die niet tot uw persoon herleidbaar zijn.
Fiselier Praktijk voor Psychiatrie verwerkt enkel en alleen persoonsgegevens van minderjarigen (personen jonger dan 16 jaar) indien daarvoor schriftelijke toestemming is gegeven door de ouder, verzorger of wettelijke vertegenwoordiger. 
Bewaartermijn
Uw gegevens worden in principe niet langer bewaard dan nodig is voor de doelen zoals hierboven aangegeven of zolang Fiselier Praktijk voor Psychiatrie bij wet verplicht is gegevens te bewaren. 

Beveiliging van gegevens
Fiselier Praktijk voor Psychiatrie draagt er door technische en organisatorische maatregelen voor dat uw gegevens veilig worden opgeborgen, dat deze niet verloren raken en niet in onbevoegde handen komen. Rechtstreeks bij uw behandeling als behandelaar betrokken hulpverleners hebben ook toegang tot uw gegevens. Voorbeelden zijn de (praktijk)assistent(e), waarnemer en geconsulteerde andere hulpverleners. Zij hebben alleen toegang tot die gegevens in het dossier die noodzakelijk zijn voor hun taak. Deze hulpverleners zijn ook verplicht tot geheimhouding.

Voor bezoekers en gebruikers van de digitale kanalen 
Fiselier Praktijk voor Psychiatrie legt informatie met betrekking tot uw bezoekgedrag van de website vast ten behoeve van onderzoek naar mogelijkheden voor verdere optimalisering van en communicatie over onze producten en diensten, alsmede voor de beveiliging van onze website. Fiselier Praktijk voor Psychiatrie gebruikt daarvoor (tijdelijke of permanente) eigen cookies en cookies van derden. Fiselier Praktijk voor Psychiatrie heeft geen zeggenschap over de inhoud en werking van cookies van derden en is daarvoor ook niet verantwoordelijk. U kunt via uw browser de instellingen voor het plaatsen cookies aanpassen of cookies verwijderen. 
De website van Fiselier Praktijk voor Psychiatrie kan links naar externe websites en sociale media bevatten. Fiselier Praktijk voor Psychiatrie heeft geen controle over deze externe websites en moedigt u dan ook aan het privacybeleid van desbetreffende website of sociaal medium te bekijken.
Fiselier Praktijk voor Psychiatrie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade, van welke aard dan ook, die de bezoeker, gebruiker of hulpvrager van de website lijdt en die direct of indirect het gevolg is van de aangeboden informatie.
Rechten 

Uw rechten in het kader van de verwerking van uw gegevens zijn:
Recht op inzage
Fiselier Praktijk voor Psychiatrie moet de persoonsgegevens opsturen/delen als u daarom vraagt.
Recht op rectificatie
Zijn uw gegevens fout doorgegeven, veranderd of door Fiselier Praktijk voor Psychiatrie fout verwerkt? Dan moet Fiselier Praktijk voor Psychiatrie die aanpassen als u daarom vraagt.
Recht op het indienen van een klacht
Als u een klacht wil indienen, dan gaat dat via Autoriteit Persoonsgegevens.
Recht op overdracht
Als Fiselier Praktijk voor Psychiatrie een dienst aanbiedt en u besluit om over te stappen op een andere partij, dan heeft u het recht dat de gegevens door Fiselier Praktijk voor Psychiatrie worden overdragen aan die andere partij.
Recht op het stoppen van het gebruik van gegevens
U mag aangeven dat uw gegevens die bij Fiselier Praktijk voor Psychiatrie liggen opgeslagen, niet meer worden gebruikt.
Voorts heeft u recht om tegen een bepaalde gegevensverwerking bezwaar te maken. Fiselier Praktijk voor Psychiatrie beoordeelt uw verzoek met inachtneming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en u zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen een maand na ontvangst van uw verzoek, informatie verstrekken over de acties die Fiselier Praktijk voor Psychiatrie onderneemt naar aanleiding van uw verzoek of bezwaar. Deze termijn kan Fiselier Praktijk voor Psychiatrie met twee maanden verlengen indien de complexiteit van uw verzoek of het aantal verzoeken dat Fiselier Praktijk voor Psychiatrie krijgt daartoe aanleiding geeft. Fiselier Praktijk voor Psychiatrie zal u in dat geval informeren. 
Vragen
Voor vragen of opmerkingen over deze privacyverklaring kunt u met Fiselier Praktijk voor Psychiatrie opnemen via het contactformulier op de website www.fiselierpraktijk.nl.

kwaliteitsstatuut Fiselier Praktijk voor Psychiatrie
Sinds 2016 ben ik verplicht een kwaliteitsstatuut te hebben. Hieronder de integrale tekst daarvan.
_________________________________________
I. algemene informatie
 
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige GGZ’, dat wil zeggen generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. 
Het kwaliteitsstatuut is een professionele standaard die beschrijft hoe een zorgaanbieder de integrale zorg voor de individuele cliënt heeft georganiseerd, op een zodanige manier dat de autonomie en regie van de cliënt zoveel mogelijk wordt gestimuleerd en de kwaliteit en doelmatigheid van de zorgverlening inzichtelijk en toetsbaar zijn.
Het kwaliteitsstatuut is op 29 maart 2016 opgenomen in het Register voor kwaliteitsstandaarden van het Zorginstituut Nederland als een professionele standaard binnen de Zorgverzekeringswet. Vanaf 1 januari 2017 wordt het voor aanbieders in de geneeskundige GGZ een verplichting om een kwaliteitsstatuut te hebben, dat is goedgekeurd door het Zorginstituut Nederland en is opgenomen in het Register. De Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ) betrekt vanaf 1 januari 2017 het kwaliteitsstatuut bij haar toezicht.
Het kwaliteitsstatuut is opgesteld door de zogeheten ‘veldpartijen’: LPGGZ, NVVP, GGZ-Nederland, LVVP, NIP, INEEN, Platform MEER GGZ, V&VN, P3NL en ZN.
 
1. gegevens ggz-aanbieder 
 
naam praktijk Fiselier Praktijk voor Psychiatriepraktijkadres Sint Bernulphustraat 13a1
telefoonnummer 0652711159e-mailadres mail@fiselierpraktijk.nlKvK nummer 53403533website www.fiselierpraktijk.nlBIG-registraties 79051528801overige kwalificaties groepspsychotherapeut, MBT-therapeutbasisopleiding WO, geneeskunde, specialisatie psychiatrieAGB-code praktijk 03095125AGB-code persoonlijk 03069547
 
2. werkgebied en 3. aandachtsgebieden
De praktijk biedt behandelingen in de gespecialiseerde-GGZ. Patienten kunnen met de volgende problematiek in mijn praktijk terecht:
-angststoornissen
-depressieve stoornissen
-persoonlijkheidsstoornissen
-PTSS
-aandachtstekortstoornissen
-pervasieve ontwikkelingsstoornissen
-somatoforme stoornissen
De behandeling kan bestaan uit cognitieve gedragstherapie, psychodynamische psychotherapie, mentalisatie bevorderende therapie, BEPP (traumabehandeling), farmacotherapie.
 
4. Samenstelling van de praktijk 
Aan mijn praktijk is de volgende zorg verlenende medewerker verbonden: 
de heer J.A. Fiselier, BIG 79051528801.
 
5. Professioneel netwerk
Ik maak gebruik van een professioneel netwerk waaronder regionale huisartsenpraktijken, collega psychologen en -psychotherapeuten en regionale GGZ-instellingen.
Ik werk in mijn professioneel netwerk het meest samen met H.P. Dabrowski, BIG 59020544201.
Ik maak gebruik van dat professionele netwerk, tenzij de patiënt daarvoor geen toestemming geeft wanneer er nadere neuropsychologische diagnostiek nodig is, de zorg geïntensiveerd moet worden of juist afgeschaald.
Patiënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij de huisartsenpost en zo nodig via deze post bij de regionale ggz-crisisdienst, met wie ik afspraken heb rondom crisismanagement.
 
6. contracten met de zorgverzekeraars
Ik heb contracten met de volgende (overkoepelende) zorgverzekeraars: Achmea, cooperatie VGZ UA, CZ, cooperatie Menzis UA, Multizorg combinatie, De Friesland, DSW. Op bijvoorbeeld http://www.zorgwijzer.nl/faq/welke-zorgverzekeraars-zijn-er is een overzicht te vinden van de concerns en de onderliggende labels. Elke verzekeraar heeft daarbij een omzetmaximum, wat betekent dat het aantal behandelingen dat ik per zorgverzekeraar kan verrichten gebonden is aan een budget. Vóór een eventuele behandeling aanvangt zal dit bekeken worden.
 
7. Behandeltarieven 
Ik lever mijn diensten binnen de specialistische GGZ. Dit betreft verzekerde zorg die vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Hiervoor is een verwijzing van de huisarts nodig waarin vermeld staat dat verwezen wordt naar behandeling in de specialistische GGZ. De tarieven voor deze behandeling zijn vastgesteld door de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) aan de hand van DBC's (Diagnose Behandel Combinaties). 
Aan het einde van de behandeling (of na een behandel looptijd van een jaar) dien ik de decalaratie bij uw zorgverzekeraar in. Er is geen eigen bijdrage voor de specialistische GGZ, wel dient u rekening te houden met een eigen risico dat de zorgverzekeraar met u zal verrekenen.
Overigens vergoedt de zorgverzekeraar maar één behandeling per diagnose binnen de specialistische GGZ. Met andere woorden, wanneer u voor dezelfde diagnose elders in behandeling bent krijgt u maar één van deze trajecten door de zorgverzekeraar vergoed.
Voor eventuele zelfbetalers gelden tarieven volgens de regels zoals gesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Dit geldt ook voor overige zorgproducten (overig product OVP, of vanaf 2017 OZP: overig zorgproduct). Ik reken daarbij een uurtarief van 95 euro.
Op de site van de Nederlandse Zorgautoriteit vindt u de exacte tarieven: https://www.nza.nl.
Als u niet op de afspraak verschijnt en niet op tijd afzegt (meer dan 24 uur voor de afspraak) moet u zelf de zitting betalen. De zorgverzekeraar vergoedt dit niet. De kosten voor deze 'no show' zijn € 90,- tenzij er sprake is van een bijzondere omstandigheid.
 
8. Kwaliteitswaarborg 
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme en beroepsvereniging: visitatie, bij- en nascholing, registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden, de beroepscode van mijn beroepsvereniging (Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie).Ik heb 4- tot 6-wekelijks intervisie met een groep collega psychiaters, hiervan worden notulen gemaakt. Conform de eisen van mijn beroepsvereniging word ik 5-jaarlijks gevisiteerd. De laatste visitatie was in 2016. Bij deze herregistratie behoort een verplicht bijscholingstraject als voorwaarde voor herregistratie.
Informatie over mijn beroepsvereniging is te vinden op www.nvvp.net.
 
9. klachten- en geschillenregeling
Ik maak gebruik van de klachtenregeling van de NVvP, die juridisch is getoetst en is afgestemd met landelijke koepel van patiënten- en familievertegenwoordiging in de GGZ (LPGGZ). Aan de NVvP zijn twee klachtenfunctionarisse
Mijn patienten kunnen met geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij H.P. Dabrowski, contactgegevens op aanvraag. Binnenkort zal er een geschillenregeling komen vanuit de NVvP waarbij ik me zal aansluiten.
 
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten 
Patiënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
de heer H. P. Dabrowski, www.dabrowski.nl, 026-4420789 of 06-24373886, praktijk@dabrowski.nl.
Wanneer er tijdelijk een andere waarnemer is zal dit kenbaar gemaakt worden op mijn website.
In geval mijn praktijk plotseling sluit wegens overlijden of andere calamiteiten is er overdracht geregeld.
 
II het behandelproces
 
11. Wachttijd voor intake en behandeling 
Patiënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling op de website.
 
12. Aanmelding en intake 
De aanmeldprocedure is in mijn praktijk als volgt geregeld: de patiënt meldt zich aan per mail of via het telefonisch spreekuur. Vervolgens wordt op basis van de aanmeld-informatie bekeken of er vanuit mijn praktijk passende zorg geboden kan worden. Als dat geval is wordt er een intake gepland. Deze intake wordt door mij gedaan. Na de intake wordt besloten of er een behandeling zal plaatsvinden in mijn praktijk. 
Ik verwijs de patiënt terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien mijn praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt (zoals een ander werkterrein of een behandelaar met een andere specifieke deskundigheid).
 
13. Diagnostiek 
De diagnose voor de behandeling wordt in mijn praktijk door mij gesteld. Zo nodig vindt er (neuro)psychologisch onderzoek plaats wat wordt uitbesteed.
14. Behandeling 
Het behandelplan wordt in mijn praktijk in samenspraak met de patiënt opgesteld door mij. Ik blijf aanspreekpunt voor de patiënt tijdens de behandeling is. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuur ik een afschrift van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt daarvoor geen toestemming geeft.
Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt en –indien van toepassing en met toestemming van de patiënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Na intake vind er een behandelplanbespreking plaats, waarbij tevens direct na intake-mits de patiënt dit toestaat- tevens een gesprek met naast betrokkenen plaatsvindt. Het beloop (voortgang, doelmatigheid en effectiviteit) van de behandeling wordt gedurende het eerste jaar driemaandelijks en vervolgens halfjaarlijks geevalueerd met de patient (en eventueel zijn naasten), aan de hand van een behandelplanevaluaties, de uitslagen van de ROM en op basis van de klinische bevindingen.
Ik heb een overeenkomst met de Stichting Vrijgevestigden ROMmen ( SVR) voor aanlevering van gegevens aan de Stichting Benchmark GGZ (SBG ). 
Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten door het afnemen van de CQI (of CQI of Consumer Quality Index): deze meet kwaliteitsaspecten van de ambulante en klinische geestelijke gezondheidszorg (GGZ) vanuit het perspectief van de cliënt. Dit vindt plaats gedurende het eerste jaar om de drie maanden, vervolgens om het half jaar. Deze vragenlijst worden digitaal door de patient ingevuld nadat de patient per mail een verzoek tot invullen heeft ontvangen.
 
15. Afsluiting/nazorg 
Ik bespreek met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en de mogelijke vervolgstappen. De verwijzer wordt hiervan in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt hiertegen bezwaar maakt. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt hier bezwaar tegen maakt.
 
III omgang met patientengegevens.
 
Ik vraag om toestemming van de patiënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle).
Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn zorgverzekeraar/DIS.
 
Share by: